Flere har spurgt mig, om det, Optimest laver, egentlig er det samme som nudging? Hertil svarer jeg “Ikke heeeelt”. Nudging – eller kærlige skub, som det ofte bliver oversat til på dansk – har i min forståelse et ensidigt adfærdsregulerende sigte.

Optimests fænomenologiske indretning har et læringsmæssigt sigte, hvilket indebærer en proces for det enkelte menneske, som rækker ud over, at de f.eks. skal lære at bruge en skraldespand. Hos Optimest vil en skraldespand være en nudge blandt flere, der tilsammen har det formål, at brugeren f.eks. får flere bæredygtige kompetencer. Desuden undersøger Optimest også, hvilke designs/indretning/værktøjer der skal til for, at brugeren får de ønskede kompetencer.

Handler det f.eks. om, at man i en virksomhed gerne vil have, at medarbejderne lever sundere, så undersøger Optimest, hvad der skal til for, at medarbejderne bliver det. Vi arbejder ikke ud fra, at mindre tallerkener nødvendigvis betyder, at medarbejderne spiser mindre. Vi undersøger, hvad der rent faktisk skal til for, at de spiser mindre – i et bredere perspektiv.